Tenth Engine Batch Of Ship Engineering
وبلاگ گروه دهم مهندسی کشتی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار
Tenth Engine Batch Of Ship Engineering
خانه | آرشيو | ايميل


این وبلاگ توسط تمامی بچه های گروه 10 مهندسی مکانیک کشتی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار اداره می شود و خاطرات این گروه باحال در آن ثبت می شود.


گروه ۱۰ نود دریادل مست
تمام بچه ها یک دل و یک دست

گروه 10نود مرد دلاور
همیشه شاد و شنگول-می تو ساغر

گروه ۱۰ هوادار صداقت
همه دریادل و اهل رفاقت

گروه ۱۰ نماد سربلندی
مگه میشه به engine دل نبندی

گروه ۱۰ هزاران راز داره
همیشه عیش و نوش و ساز داره

گروه ۱۰ کلاسش ملتو کشت
قشنگه اتحادش مثل یک مشت

گروه ۱۰ همیشه یکه تازه
در صلح و رفاقت بازه بازه

گروه ۱۰ تمنای غروره
سر کل کل یه راهه بی عبوره

بروی صفحه ی تاریخ نوشته
گروه ۱۰ رییس خوابگاه هشته

یا حتی روی بال صد فرشته
مرام و معرفت هاشون نوشته

نحوه ورود کاربران و نویسندگان به وبلاگ
سایت بلاگفا را بیاورید.www.blogfa.com
در صفحه نخست و یا در صفحه ورود به بخش مدیریت وبلاگ گزینه "ورود به وبلاگهای گروهی" را انتخاب کنید.در مرحله بعدنام وبلاگ(engine10)، نام کاربری خود و کلمه عبور را وارد کنید.
در مرحله بعد برای افزودن مطلب گزینه ی "پست مطلب جدید "را کلیک کنید ومطلب خود را در کادر مربوطه بنویسیدو در پایان گزینه "افزودن"را کلیک کنید.
در صورت نیاز میتوانید در صفحه اول بلاگفا از راهنمای بلاگفا هم کمک بگیرید.



امکانات و ابزارها
آرشــــيــو مطالب
پــيــونـــد هاي وبلاگ
دانشگاه دریانوردی وعلوم دریایی چابهار
کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران
شرکت ملی نفتکش ایران
دریادل
غربت
دریانورد ریکا( شـــهــرام )
پایگاه تحلیلی -خبری جامعه اصناف دریانوردی ایران
Marine Diesel
سازمان بنادر وکشتیرانی
انجمن منجمان جنوبشرق ایران
موسسه مهندسی کشتی Martin
maritime-connector
مارین نیوز
شبکه اطلاع رسانی مانا
بنادر دنیا
گلچین وبلاگ های مکانیک
مهندسی مکانیک
گروه 12 و 26 دانشگاه دریانوردی چابهار
انجمن علمی مهندسی کشتی سازی دانشگاه دریانوردی چابهار
گروه 24دریانوردی چابهار
کشتی 88
انجمن علمی مهندسی مکانیک کشتی
دانشجویان مهندسی کشتی دانشگاه صنعت نفت محمودآباد
Offshore-Technology
فدراسیون بین المللی کارگران حمل و نقل
شبکه خبری تحلیلی صنعت حمل و نقل
کافی تایم!
Marine Girl
Free-Marine
offshore-technology
Boat Design
موسسه کشتی سازی هاوائی
دانشکده مهندسی کشتی دانشگاه neworlean
تجهیزات و ماشین آلات دریایی
اداره امتحانات و گواهینامه های دریانوردی
پایگاه خبری دریانوردان ایرانی
پانا نیوز
بندر مه آلود
یاران سفر کرده از بشرویه
مهندسی راه آهن گرایش خط و سازه های ریلی
صفحه ی تخصصی برق و الکترونیک در کشتی
پایگاه خبری نفت نا
مارین ترافیک
ژورنال بین المللی صنایع دریایی
گالری عکس گروه 10
دوره ی ششم عرشه
تازه ترین آپدیت وبلاگ های دریایی
دانشجوهاي 16سالهء شريفي
پــيــونــدهــاي روزانه
نویسندگان
مدیر وبلاگ
ابوالفضل سلیمانی
امیرحسین توکلی
برادر انگلیس
پوپک عسگریان
پوریا تخشا
حسن دیلمی
حسن شهرآبادی
سهیل علایی مهر
سید علی موسوی
صابر قهرمانی
عباس رضاییان
علی اکبر مهرابی
فرزین فرهمند
فواد زال
محمد ایزانلو
محمد قهرمانی
محمدرضا رحیمی
مسعود محمودی
مصطفی واحدی
احمدعلی میرزایی
اسماعیل سنگ سفیدی
اصغر کرم زاده
امیر سجادی تبار
امیرمحمد شریفی
امین توسلی
امین نعمتی
ایمان سلیمی
ایوب آزادی منش
بیژن نژادداراب
حامد لعل
حامد معتضدیان
حجت الله برخور هفشجانی
حسین اردشیر روحی
حسین عباسی
حسین عیدی
حسین غلامی
حسین فتاحی
حسین نیکوگفتار
رامین لر
رضا قشقایی
سامان خسروی
سعید زمانی
سعید سبحانی
سلمان تازری
سید حسین سجادی نیا
سید دانیال خلیلی
سید مرتضی سلیمانی
سینا مرزبان
شهاب نقشبندی
شهرام هادی زاده
صابر سالاری فر
صالح قربانی
صبا یوسفی
علی اصغر جمشیدی
علی اصغر داوری
علی رضا رضایت
عیسی گلزاری پور
غلامحسن مرادی
گروه 10
مجتبی آیین حسینی
مجید بخشی
مجید بنادکوکی
مجید صالحی اشرف
مجید محمدی
محسن کرمی
محمد ابراهیم نژاد
محمد دریاب
محمد شعبانی
محمد علمداری
محمد غبرایی
محمد قاسم پور فارسانی
محمد هاشم رضایت
محمدباقر حیدری
محمود افراشته
محمود پاسبان
مرتضی دوست محمدی
معین اسداللهی
مهدی بازگیر
مهدی مومنی
مهدی میرچولی
مهدی نیکبخت
مهرداد فتحی
میثم حسین پور
میثم فرهادزاده بروجردی
نعمان اسماعیلی
همایون گیتی فر
کوروش عسکری
یحیی عباسی
یوسف فولادگر
طبقه بندي موضوعي
پشتيباني

Powered by
Engine10
مصاحبه با یک مهندس کشتی اهل کانادا

مصاحبه با یک مهندس کشتی..........................ترجمه :فواد زال

چرا به این شغل علاقه مند شدید؟

این شغل راه خوبی برای کسب معاش و رزق و روزی  حلال، بدست آوردن پول مناسب و سفر به اقصی نقاط دنیاست.مفاهیمی مثل ماجراجویی، جذابیت، چالش، صنعت مفاهیمی هستن که ترکیبشون باعث میشه این شغل توصیف بشه.

آیا همیشه دوست داشتید که یک مهندس کشتی بشید؟ یا اینکه چیز خاصی باعث شد وارد این رشته بشید؟

نه، من همیشه عاشق این رشته بودم، همیشه به ماشین آلات و دستگاه ها علاقه داشتم.نقاشی کشیدن از کامیون ها و ساختمان های بزرگ همیشه به نوعی سرگرمی من بود. بچه که بودم همیشه دوست داشتم کارهای خلاقانه ای انجام بدم، که یه چیزخاصی رو نشون بدن. اولا می خواستم وارد گرافیک ، هنر و تبلیغات بشم، اما صداقت دریا و طبیعت مرا به این سمت سوق داد.

چه چیزی از این شغل نظرت رو بیشتر جلب میکنه؟ یا اینکه چه بخشی از این شغل رو بیشتر دوس داری؟

ایستادن کنار موتور کشتی وقتی که داریم با سرعت تمام تو دریا حرکت می کنیم، صدای توربوشارژرهایی که هرکدومشون به اندازه ی یه اتومبیل هستن در حالی که صدای غرش اونا وجودت رو تکون میده، حس هیبت و احترام بهت القا میکنه! بعد به این فکر کن که مسئولیت این غول های عظیم الجثه به عهده ی توست!

مسئولیت کاری شما چه وظایفی رو در بر میگیره؟

   این شامل لیست خیلی بزرگیه، در واقع خیلی بزرگ! یک مهندس کشتی مسئولیت  تمام قسمت های مکانیکی، الکتریکی، و ساختمانی کشتی را برعهده دارد! از کامپیوتر گرفته تا میل لنگ کشتی، سیستم های تهویه ی مطبوع کشتی تا سیستم های یخچالی، از درها تا برف پاک کن ها، همه ی این ها که شما فقط ازش نام می برید ، ما باید قادر باشیم تا بطور عملی مشکلات آنها را برطرف کنیم. بنابراین یه مهندس کشتی باید به اندازه ی کافی با دانش باشه، تا اینکه بتونه مشکل رو تشخیص بده، درستش کنه یا اگرکه امکانات کافی روی کشتی فراهم نباشه کار باید به متخصص اون کار سپرده بشه. این ها چیزاییه که ما باهاش سر وکار داریم.وسط اقیانوس اطلس جاییه که ممکنه قطعات یدکی ماشین آلات رو کشتی نباشه .

چه عواملی باعث جذابیت بخشیدن به این شغل میشه تا اینکه خسته و کسل نشید؟

طبیعت این کار به این شکل است که خودبخود شما با چالش های زیادی سر وکار دارید، هر روز یه روز متفاوته. اما احساس خستگی  و کسالت در بعضی کشتی ها هست. برای مثل برخی از کشتی های تحقیق و پژوهش، که من روی یکی از اونا کار می کردم.

توی این شغل با چه چالش هایی روبرو هستید؟ یا اینکه سخت ترین کاری که باهاش مواجه هستی چی هست؟

سخت ترین کار کنار اومدن و زندگی با آدم هاییه که هیچ وقت اونا رو ندیدی واینکه زندگیت رو با اونا به شراکت بذاری،همون طور که با بهترین دوستات این کار رو میکردی .ممکن است که کمی دراماتیک به نظر برسه، ولی من فکر می کنم این بزرگترین چالشه. شما این انتخاب رو ندارید که بعداز یه روز خسته کننده به یک جای جدید برید تا روحیه و قدرت مضاعف بگیرید.در واقع دامنه آزادی شما مقداری محدود میشه و شما نمی تونید هرکار که روی خشکی می کردید انجام بدید. نمیدونم متوجه منظورم هستید یا نه؟؟! ولی این مزیت هم هست که  تمام افراد روی کشتی همگی افراد متخصصی هستند که به نحوی برای کار خودشون آموزش دیدن. با همکاری و کار با همدیگه می تونیم بزرگترین چالش های فنی رو به دام بندازیم.

با چه خطراتی در محیط کار روبرو هستید؟

خطرات تهدید کننده ی حیات در همه جای کشتی وجود دارن، خود دریا. دریا همیشه آرام و جذاب نیست.ماشین آلات غول پیکری که با سرعت بالا کار می کنند، انواع سوخت هایی که روی کشتی نگه داری می شوند، مقادیر معتنابهی مواد شیمیایی، مقدار فراوانی از امواج  الکترومغناطیس. خود کشتی به واسطه ی اینکه همواره در حرکت است یک تهدید خیلی بزرگ و جدی هست  وقتی که داری روی کشتی کارهای سنگین انجام می دهی.

به نظر شماچه خصوصیات فیزیکی برای این شغل نیاز هست؟

آمادگی ذهنی بزرگترین ومهم ترین نیاز هست. اما آمادگی فیزیکی هم بهت کمک می کنه که کارهات رو به طور مناسب انجام بدی. امروزه اکثر کشتی ها مجهز به باشگاه ورزش هستند، جایی که شما می تونید ورزش کنید.شما ناچارید که بدن خودتون رو، روفرم نگه بدارید تا اینکه بتونید از پله های موتورخانه بالا و پایین بروید. این موضوع همچنین به شما کمک می کنه که در مواقع اضطراری سریع تر عمل کند و جون خودتون یا بقیه رو نجات بدید. مثل یک آتش سوزی روی کشتی.

به نظر شما یه مهندس کشتی باید چکارهایی انجام بده تا اینکه بتونه موفق باشه؟

سوال بسیار خوبی پرسیدین. به نظر من موفقیت در این رشته به سازش و سازگاری با افراد، ماشین آلات و محیط برمیگرده. احترام گذاردن برای شما احترام متقابل میاره. حالا به نظر من این احترام خلاصه میشه در کلمه ی دانش. هرچقدر که دانشت بیشتر باشه، تصمیمات بهتری می تونی بگیری، به همین نسبت اوضاع بهتر پیش خواهد رفت و این برای شما احترام بیشتری به ارمغان میاره.

 به نظر شما درحال حاضر حضور خانم ها در این شغل پذیرفته شده هست؟

اگه راستش رو بخواید باید بگم نه! این شغل یه شغل بین المللی هست، و تعداد زیادی از دریانوردان در کشتی های تجاری جدید از کشورهای جهان سوم هستند.جایی که کارکردن خانم ها اصلا" پذیرفته شده نیست! بنابراین بسیاری از کمپانی ها ازاینکه  پرسنل کشتی رو به طور مختلط انتخاب کنند، پرهیز می کنند. البته این موضوع به تدریج در حال تغییرهست.

آیا توصیه یا نکته ای هست که خطاب به کسانی که میخوان مهندس کشتی بشن بیان کنید؟ ویا اینکه آیا شما این شغل رو به دانشجویان جوان توصیه می کنید؟

این خیلی سوال خوبیه چرا که برای داوطلب های جوان ، انتخاب، خیلی کار ساده ای نیست. ولی به نظر من انتخاب بهتر اینه که به دنبال یه رشته ی دانشگاهی شناخته شده باشن که بتونن بلافاصله پس از فارغ التحصیلی به شغل و حقوق موردنیازشون دست پیدا کنند.

دلیل عمده برای این پاسخ این هست که حرفه ی ما یه حرفه ی بین المللی هست، و واقعیت این هست که درکانادا میانگین دستمزد نسبت به کشورهای جهان سوم بالاتر هست و این به خاطر هزینه ی بالای زندگی در کشور ما در مقایسه با بقیه ی کشورهاست.به همین خاطر این میتونه ابتدائا" برای شما سخت باشه تا اینکه بتونید موقعیت کاری پیدا کنید که ازش احساس رضایت کنید.

با وجود این من عاشق شغلم هستم. من از بودن در کنار ماشین آلات و کار کردن در محیطی که بقیه ی مردم شاید به سختی بتونن حتی تصورش کنن لذت می برم.اولش خیلی سخت بود تا اینکه بتونی خودت رو با واقعیت های این شغل و نیازهای لازم برای موفقیت در این شغل هماهنگ کنی. اما کم کم اوضاع بهتر میشه. با اعتماد به نفسی که از تجربه ها کسب می کنی کم کم وجهه ی خوبی کسب می کنی . ولی خوب البته این موضوع حدودا" ده سالی برای من طول کشید!

به عبارت دیگه، اگه شما به دنبال موفقیت آنی هستید،نباید به مهندسی کشتی فکر کنی. یعنی اینکه شما برای موفقیت در این زمینه نیاز به یه برنامه ریزی دراز مدت دارید.اگرچه حقوق و مزایای این شغل حتی در مقایسه با حقوق و مزایای یه شغل توی خشکی چندان زیاد نیست.

پیشامدها، نگرانی ها و لحظات سخت خیلی زیادن ولی اگرکه بتونی به هدف و آرمانت متمرکز بشی اونوقت هست که رضایت شغلی و غرور برات به ارمغان میاد که این نشات گرفته از کار کردن در محیطی هست که توانایی های مغزی آدم رو به طور ویژه ای به خودش معطوف می کنه و شما رو به چالش می کشه! به شما این اعتماد به نفس رو میده که با جسارت خودتون رو با هرمشکل جدیدی درگیر کنید و به سراغش برید و هیچ گاه بیکار نخواهید بود.

از دیگر مزایا میشه به دستمزد نسبتا" خوب و امنیت شغلی اشاره کرد.( همیشه برای شما کار هست و همه به شما نیاز دارند). همچنین وقتی که در دریا سرکار نیستید و برای مدت طولانی چندماهه در خشکی هستید،  شما می تونید باز هم به خوبی در هرکجای دنیا برای خودتون کار دست و پا کنید و یا اینکه می تونید به جای دریا رفتن در حرفه های مرتبط بسیار زیادی مشغول به کار شوید. بنابراین این به خود شما بستگی داره که چطور برنامه ریزی و تصمیم گیری کنید.اگر صبور باشید و همت به خرج بدید و باجسارت خودتون رو به آب و آتش بزنید اونوقت برای کارتون ارزش قائل خواهید بود. اینو فراموش نکنید که هیچ وقت هیچ چیز آسون و مجانی بدست نمیاد و شما به عنوان یه مهندس کشتی هیچگاه در هیچ جای جهان  بیکار نخواهید بود. اینو بهتون قول میدم.

چقدر از وقتتون رو روی کشتی می گذرونید؟

این موضوع به شرکت و نوع کار بستگی داره.به عنوان مثال من به عنوان افسر موتورخانه به ازای هرروز کار روی کشتی ، یک روز مرخصی برام منظور میشه. من 14 هفته روی کشتی کار می کنم و 14 هفته  رو برای استراحت به خونه میرم.

شما بخاطر ماهیت شغلیتون زیاد مسافرت می کنید، درسته؟

ماهیت کشتی  این هست که همیشه باید در حرکت باشه، اگرچه همیشه به جاهای جدید نمی ره، ولی خوب میشه گفت بله، ما زیاد سفر می کنیم. خود الحاق به کشتی و از سمت دیگه پیاده شدن از کشتی. این معنیش این هست که ما باید از اتوبوس ها، قطارها، ماشین ها و شناورهای کوچک استفاده کنیم ، علاوه براین زمان زیادی رو در فرودگاه ها صرف می کنیم.   

آیا شما تجهیزات جدید هم برای کشتی ها طراحی می کنید؟

نه! من روی  یه کشتی مسافربری کار میکنم و کار من کنترل، تعمیر و نگهداری ماشین آلات هست نه ابداع چیزهای جدید. واین خودش به اندازه ی کافی حیطه ی وسیع و پیچیده ای هست. ما همیشه کمبود های ساختاری ماشین آلات رو اصلاح می کنیم و حتی طراحی اونها رو ارتقا می دهیم و دچار تغییر می کنیم ولی خوب این تغییرات نسبتا" کوچک هستند.

چند سال هست که به عنوان یه مهندس کشتی مشغول به کار هستی؟

من دوره ی کارآموزیم رو در سال 1996 شروع کردم وگواهینامه ی اولم رو در سال 1999 گرفتم و گواهینامه ی دومم رو در سال 2002 گرفتم .چهار گواهینامه هست که باید طی بشه. والان هم که سال 2006 هست حدودا" 7 سال هست که به عنوان یه مهندس کشتی کار می کنم.

برنامه ی کار روزانه تون چی هست، یا اینکه دقیقا"  در طول روز چه کارهایی انجام می دهید؟

من به عنوان مهندس دوم روی یه کشتی مسافربری کار میکنم. در هر لحظه از شبانه روز دو افسر مسئول کشتی هستند. یه نفر در پل فرماندهی و یک نفر در موتورخانه. من به عنوان افسر موتورخانه مشغول فعالیت هستم. من باید در اتاق کنترل موتورخانه تمام مانیتورها ، ماشین آلات، سیستم های کشتی و موتور اصلی رو بررسی کنم. از کیفیت کار آسانسور گرفته تا دمای سوخت کشتی و حتی فشار آب برای دوش های حمام! اگر هرمشکلی بوجود بیاد، من با اتکا به تجربه و دانشم باید محل مشکل  رو پیدا کنم و یه جواب برای حل مساله پیدا کنم. عموما" در این پستی که من هستم  سه مهندس روی کشتی باید باشند.ما باید در هر روز هشت ساعت در اتاق کنترل و 3 الی 4 ساعت در موتوخانه رو به انجام مسئولیت هامون بپردازیم.

 مدرک دانشگاهی مورد نیار برای یه مهندس کشتی چی هست؟

دروس بنیادی این رشته در واقع همون دروس اساسی مهندسی مکایک هستن به اضافه دروس تخصصی این رشته. مدرک دانشگاهی برای کار در این رشته کافی نیست. بلکه گواهینامه ای که توسط دولت ارایه میشه و به طور بین المللی شناخته شده هست.این گواهینامه در واقع مدرکی هست که برای کار بر روی کشتی، به عنوان افسر مورد نیاز هست.

دروسی که باید در اونها در مدرسه ماهر یاشی تا در آینده بتونی یه مهندس کشتی بشی چی هست؟

فیزیک، محاسبات، مثلثات و شیمی و غیره. دروسی که هر کس که قراره مهندس بشه باید از سر وکله زدن با اونها احساس ناراحتی نکنه و بتونه باهاشون احساس دوستی کنه!!!

 

پایان

[ ]
+

قالب اين وبلاگ با استفاده از گروه 10 طراحي شده است
©2008 All rights reserved.

بزرگترین گروه تاریخ دریانوردی ایران

ورود به فتو بلاگ دیدنی گروه 10